Podczas targów CES 2025 w Las Vegas HDMI Forum ogłosiło wprowadzenie nowego standardu HDMI 2.2. Technologia ta zapewnia imponującą przepustowość na poziomie 96 Gb/s i obsługę rozdzielczości do 16K. Nowa specyfikacja w wybranych aspektach podwaja możliwości HDMI 2.1. Wraz z nowym standardem powstaną kable "Ultra96", zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu pełni potencjału tej innowacyjnej technologii.
Ostatnia znacząca zmiana w standardzie HDMI miała miejsce w 2017 roku, kiedy wprowadzono HDMI 2.1. Standard ten umożliwia przesył danych z prędkością do 48 Gb/s i obsługuje rozdzielczość do 10K. Dodatkowo standard ten wprowadzał wsparcie dla 8K HDR, Dynamic HDR oraz oferował możliwość wyświetlania obrazu w 8K przy 60 Hz i 4K przy 120 Hz. HDMI Forum wyjaśniło, jak nowy standard HDMI 2.2 wpłynie na rozwój technologii VR (wirtualnej rzeczywistości), AR (rozszerzonej rzeczywistości) i MR (rzeczywistości mieszanej, zwanej również „komputerami przestrzennymi” w terminologii Apple). Dzięki HDMI 2.2 tworzenie i przesyłanie tego rodzaju treści stanie się łatwiejsze i bardziej efektywne. Nowa technologia przyniesie również korzyści firmom z branży gier, które będą mogły wykorzystać jej potencjał do poprawy wrażeń użytkowników.
Wraz z ogłoszeniem HDMI 2.2 przez HDMI Forum, przepustowość transmisji danych została zwiększona z 48 Gb/s do imponujących 96 Gb/s. Standard ten wspiera rozdzielczości do 16K, a także 12K przy 120 Hz i 4K przy 480 Hz. Za nowymi możliwościami wideo i audio stoi technologia HDMI Fixed Rate Link (FRL). Aby w pełni wykorzystać potencjał HDMI 2.2, opracowywane są nowe kable Ultra96, a Samsung już zaprezentował prototyp swojego kabla HDMI 2.2. Dodatkowo HDMI 2.2 wprowadza ulepszony protokół synchronizacji ruchu warg, znany jako Latency Indication Protocol (LIP). Funkcja ta okaże się szczególnie przydatna w systemach kina domowego, współpracujących z soundbarami, odbiornikami oraz innymi urządzeniami, eliminując potencjalne problemy z synchronizacją dźwięku.
Nowe monitory i telewizory stopniowo dostosowują się do wyższych rozdzielczości. Modele 4K stały się standardem, a modele 8K, coraz częściej spotkać można na sklepowych półkach w cenach akceptowalnych dla konsumentów. Czy nowy standard szybko pojawi się w sklepach? Przypomnijmy, że pierwsze telewizory obsługujące HDMI 2.1 pojawiły się dopiero w 2019 roku, dwa lata po jego premierze. Możliwe więc, że na szeroką adaptację HDMI 2.2 będziemy musieli poczekać. Mimo to, rozwój technologii audiowizualnych postępuje dynamicznie, a zapowiadane wcześniej kable Ultra96 mogą pojawić się na rynku szybciej, niż się spodziewamy.
Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie. Te pliki cookie pozwalają na identyfikację np. osób zalogowanych.
Zawsze aktywne
Analityczne pliki cookie
Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.
Reklamowe pliki cookie
Reklamowe pliki cookie mogą być wykorzystywane za pośrednictwem naszej strony przez naszych partnerów reklamowych. Służą do budowania profilu Twoich zainteresowań na podstawie informacji o stronach, które przeglądasz, co obejmuje unikalną identyfikację Twojej przeglądarki i urządzenia końcowego. Jeśli nie zezwolisz na te pliki cookie, nadal będziesz widzieć w przeglądarce podstawowe reklamy, które nie są oparte na Twoich zainteresowaniach.
Nasza strona korzysta z usług Google, takich jak Google Analytics i Google Ads. Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak Google wykorzystuje dane z naszej strony, zapoznaj się z polityką prywatności i warunkami Google.
Wysyłanie danych związanych z reklamami
Zgadzam się na wysyłanie danych związanych z reklamami do Google.
Reklamy spersonalizowane Google
Zgadzam się na używanie reklam spersonalizowanych. Reklamy te są dostosowywane do konkretnych preferencji, zachowań i cech użytkownika. Google zbiera dane na temat aktywności użytkownika w internecie, takie jak wyszukiwania, przeglądane strony internetowe, kliknięcia i zakupy online, aby lepiej zrozumieć jego zainteresowania i preferencje.